Najprościej mówiąc, to koszty uzyskania przychodu są to wydatki, które ponosimy, aby zarabiać więcej. Oznacza to, że są to wszystkie wydatki, które mają na celu poprawienie naszej sytuacji. Co istotne, nie zawsze musi być to opłacalne, gdyż nie liczy się skutek. Do kosztów zaliczyć można zarówno remont biura jak i zakup dodatkowych akcesoriów niezbędnych do wykonywania pracy. W niektórych przypadkach może być to także niezbędne oprogramowanie biurowe. Koszty wpływają także na wysokość podatku, więc z jednej strony jest to spora inwestycja, jednak z drugiej obecne przepisy umożliwiają jednocześnie obniżenie niezbędnego do zapłacenia podatku. Można więc uznać, że warto inwestować w rozwój.
Koszty uzyskania przychodów – co dokładniej się wlicza?
W przepisach prawa nie są określone jasno wydatki, które uznawane są za koszty uzyskania przychodu. Są natomiast wymienione rzeczy, które takimi kosztami nie są. Jest to prostsze, gdyż lista ta jest zdecydowanie krótsza, a z drugiej strony, dla nowych przedsiębiorców jest dość problematyczne zdecydowanie, czy dana rzecz jest kosztem czy też nie.
Z pewnością odliczać nie można:
- wydatków poniesionych na reprezentację
- odsetek naliczanych w związku z nieterminową spłatą zobowiązań
- całości rat pożyczek czy kredytów – koszt to jedynie część odsetkowa raty pożyczki
- wydatki poniesione na ubezpieczenie AC – jeżeli przekracza pewien pułap
Nie oznacza to jednak, że wszystkie inne rzeczy niebędące na liście stanowią kosztów uzyskania przychodów. Wydatki powinny być ściśle związane z charakterem prowadzonej działalności, a także być proporcjonalne do osiąganego przez właściciela przychodu.
Nie zawsze tak jest. Nie zawsze da się określić, że dany wydatek wpłynął na dany zysk. Te wydatki, które tylko w pośredni sposób wpływają na zwiększenie przychodu także są kosztem. Chodzi tutaj np. o remont salonu, który sam w sobie nie wpłynie na zwiększenie przychodu, jednak może sprawić, że więcej osób przyjdzie, co pośrednio przełoży się na zysk.
Koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów
Choć ciężko jest wymienić wszystkie elementy, które mogą być uznane za koszty, to istnieją pewne grupy, które można wskazać. Są to:
- koszty związane z prowadzeniem biura czy salonu
- sprzęt niezbędny do wykonywania działalności – telefon, komputer czy drukarka
- niezbędne oprogramowanie do tych sprzętów – licencje na programy, abonament telefoniczny
- pensja pracowników
- wydatki poniesione na księgowość
- wydatki przeznaczone na reklamę
- kursy, szkolenia
- samochody
- leasing
Przeniesienie prawa własności wynalazku – czyj jest koszt?
Ciekawa sytuacja ma miejsce natomiast w przypadku przeniesienia prawa własności wynalazku. Można byłoby uważać, że koszty związane ze stworzeniem wynalazku poniosła osoba wymyślająca go, i to ona może je odliczyć. Jednak według interpretacji sądu, zgodnie z jednym z udzielonych wyroków oraz po szczegółowej analizie przepisów i ustawy o prawie własności przemysłowej, to osoba, która stworzyła dany wynalazek, nie ma prawa do odliczenia 50% kosztów.
O tyle, o ile w przypadku prowadzenia własnej działalności i odliczania podstawowych kosztów takich jak sprzęty, koszty benzyny na dojazd do klientów czy innych oczywistości, sprawa jest prosta, to jak widać w niektórych przypadkach znacznie się komplikuje.
Rzeczy, które na pierwszy rzut oka wydają się oczywiste, po zagłębieniu się w obowiązujące przepisy prawne, okazują się mieć zupełnie inne znaczenie.