Każdy człowiek, również menedżer, może uczyć się na błędach. To jednak proces raczej kosztowny i czasochłonny; nie da się go też zaplanować ani kontrolować. Dużo skuteczniejsze są szkolenia menedżerskie, które pomagają liderom rozwijać odpowiednie kompetencje w sposób zorganizowany, celowy i bezpieczny. Co kursy menedżerskie mogą oznaczać dla Twojej firmy?
Co dają szkolenia menedżerskie?
Najkrócej mówiąc, szkolenia dla menedżerów umożliwiają zdobycie kompetencji kluczowych z punktu widzenia przedsiębiorstwa, co przyczynia się do lepszego zarządzania zespołem, realizacji celów i osiągania zysków. Badania przeprowadzone w 2017 r. (Gracel, Stoch, Biegańska) pokazały jednak, niestety, że pracodawcy bardzo niechętnie podchodzą do szkolenia kadry menedżerskiej. Ekstremalne skoncentrowanie się na wynikach sprawia, że czas poświęcony na doskonalenie tego rodzaju kompetencji uznają za stracony! Każda firma, która inwestuje w szkolenia menedżerskie, może więc szybko zyskać niesamowitą przewagę nad konkurencją.
Ale jakie kompetencje menedżerskie są kluczowe dla firmy?
Kluczowe kompetencje menedżerskie – czyli jakie?
Dwie badaczki, A. Rakowska i A. Sitko-Lutek, na podstawie analiz i zestawień wyróżniły 10 podstawowych umiejętności warunkujących kompetencje menedżerskie:
- umiejętności związane z kwestiami technicznymi (czyli wiedza),
- zwiększanie własnej efektywności,
- zarządzenie stresem,
- zdolności komunikacyjne,
- skuteczne motywowanie,
- zdobywanie władzy oraz wpływu (czyli prawdziwego autorytetu – zarówno formalnego, jak i nieformalnego),
- rozwiązywanie konfliktów,
- zarządzanie zespołem,
- wprowadzanie zmian.
Poza tym, jak podkreślono w publikacji „Kluczowe kompetencje menedżera w dobie czwartej rewolucji przemysłowej – Przemysłu 4.0”, menedżerowie powinni umieć występować w roli mentora, coacha i opiekuna: dostrzegać mocne strony podwładnego, wytyczać mu ścieżkę rozwoju dostosowaną do jego własnych możliwości oraz zapewniać ciągłe i aktywne wsparcie. Niezbędne do tego kompetencje to m.in. umiejętność:
- dostrzegania talentów i mocnych stron,
- wytyczania drogi zgodnej nie tylko z predyspozycjami pracowników, ale też wymaganiami stanowiska,
- przekazywania wiedzy,
- budowania odpowiedniej kultury organizacyjnej,
- patrzenia z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju firmy i zespołu.
Kursy menedżerskie – rodzaje
Warsztaty menedżerskie można podzielić np. ze względu na program szkolenia. Na takich kursach omawia się m.in. zasady budowania autorytetu lidera, efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi oraz zarządzania projektami, wywierania wpływu czy podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach. Menedżerowie mogą doskonalić zdolności interpersonalne, skuteczne przywództwo i zarządzanie różnorodnością, uczyć się, jak wyznaczać cele strategiczne i delegować zadania w codziennej pracy. To oczywiście tylko kilka przykładów, jak może wyglądać kurs managera.
Drugie kryterium podziału to doświadczenie kadry. Kursy menedżerskie są organizowane zarówno dla osób z wieloletnim stażem, jak i początkujących managerów. Warsztaty dostosowane do poziomu uczestników pomogą im wszystkim osiągnąć sukces w zarządzaniu zespołem.
Certyfikowane szkolenie menedżerskie może być otwarte albo zamknięte. Szkolenia zamknięte mają program w 100% dostosowany do potrzeb Twojego zespołu, ale ich cena jest wyższa w porównaniu do otwartych kursów menedżerskich organizowanych przez placówki szkoleniowe. Możesz za to wybrać termin szkolenia, ich formę (np. kursy stacjonarne w siedzibie Twojej firmy albo firmy szkoleniowej), a nawet zasugerować, kto powinien być wykładowcą (np. psycholog, coach z wieloletnim doświadczeniem czy inżynier z firmy IT).
Certyfikowane szkolenia menedżerskie – profesjonalna kadra w Twojej firmie
Wielu liderów chciałoby się rozwijać, ale niekoniecznie wie, które kompetencje są w tym momencie najważniejsze z perspektywy przedsiębiorstwa i członków zespołu. Daj im taką możliwość, wysyłając na certyfikowane szkolenia menedżerskie od Vademecum, a szybko zauważysz efekty!
Źródła:
- Rola-Jarzębowska, Agnieszka, and Iwona Malinowska. „Kompetencje menedżerskie w gospodarce opartej na informacji.” Zeszyty Naukowe SGGW-Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 91 (2011): 201-210. [dostęp online: https://eiogz.sggw.edu.pl/article/view/7849/6828].
- Gracel, J., i M. Makowiec. „KLUCZOWE KOMPETENCJE MENEDŻERA W DOBIE CZWARTEJ REWOLUCJI PRZEMYSŁOWEJ – PRZEMYSŁU 4.0”. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, t. 44, nr 4, styczeń 2018, s. 105-29, doi:10.12775/AUNC_ZARZ.2017.054. [dostęp online: https://apcz.umk.pl/AUNC_ZARZ/article/view/AUNC_ZARZ.2017.054/13803].