„Rekrutacja w 100% zdalna” – taki dopisek pojawia się w coraz większej ilości ogłoszeń o pracę. Czym jest rekrutacja online i jak ją przeprowadzić w firmie?
Plan artykułu:
- Czym jest rekrutacja online
- Czym rekrutacja online różni się od tradycyjnej rekrutacji
- Jakie są zalety rekrutacji online
- Jak przeprowadzić rekrutację online w swojej firmie
- Podsumowanie
Czym jest rekrutacja online
W terminologii HR rekrutacja to proces pozyskiwania pracowników. Rekrutacja online to przeniesienie wszystkich działań, zmierzających do pozyskania odpowiedniego kandydata, do przestrzeni wirtualnej. Innymi słowy, zamiast spotykać się z kandydatem w ustalonym miejscu i czasie, np. w biurze, spotykamy się online, korzystając z aplikacji do komunikacji zdalnej.
Nie jest to bynajmniej rozwiązanie nowe, bo za zdalną rekrutację możemy uznać również próby pozyskiwania kandydatów… listownie, co było popularną praktyką w XIX wieku. Za technologiczny przeskok, który umożliwił całkowicie zdalny proces rekrutacji można uznać pojawienie się aplikacji takich jak Skype (2003), które umożliwiały synchroniczną wideorozmowę użytkowników.
Rekrutacja zdalna stała się skutecznym sposobem pozyskiwania pracowników w dobie pandemii Covid-19, umożliwiając niejednej firmie realizowanie polityki HR i dalszy rozwój, niezależnie od zaistniałych problemów i obostrzeń.
Czym rekrutacja online różni się od tradycyjnej rekrutacji
Rekrutacja zdalna a rekrutacja tradycyjna różnią się przede wszystkim brakiem fizycznej obecności rekrutera i rekrutowanego w tym samym miejscu i czasie. Sam przebieg jest bardzo zbliżony, a główne różnice to:
- konieczność doprecyzowania w ogłoszeniu o pracę, że rekrutacja będzie miała charakter zdalny – kandydaci powinni otrzymać jasne informacje w jaki sposób będą przebiegały spotkania, m.in. jakie oprogramowanie będzie wykorzystane do wideorozmowy;
- możliwość zlecenia zadania próbnego w czasie rzeczywistym, z wykorzystaniem narzędzi do pracy zdalnej – jeśli chcemy, by kandydaci wykazali się konkretnymi umiejętnościami, to oprócz zadania rekrutacyjnego, które już przygotowali, możemy zlecić im wykonanie dodatkowych zadań w trakcie wideorozmowy, wykorzystując do tego dostępne w chmurze arkusze kalkulacyjne, programy graficzne, prezentacje, edytory tekstu itp.
Jakie są zalety rekrutacji online
Rekrutacja online to dla pracodawcy optymalizacja procesów rekrutacyjnych, ponieważ może on:
- elastycznie umawiać kolejne spotkania i przez to pozyskać większą ilość kandydatów oraz uniknąć luk czasowych pomiędzy spotkaniami;
- rekrutować kandydatów z większego obszaru / regionu, a nawet spoza granic kraju, nie ponosząc kosztów (często firmy rekrutujące pracowników o wysokim stopniu specjalizacji oferują kandydatowi zwrot kosztów dojazdu na spotkanie);
- oceniać umiejętności kandydata w czasie rzeczywistym, np. zlecając mu wykonanie jakiegoś zadania w aplikacji chmurowej (np. wykonanie obliczeń w zdalnym arkuszu kalkulacyjnym czy stworzenie grafiki w programie graficznym);
- nagrać rozmowę kwalifikacyjną (za zgodą kandydata) i przeanalizować spotkanie w późniejszym terminie (co prawda można to robić w czasie tradycyjnej rozmowy, ale wymaga to bardziej zaawansowanego sprzętu, a większość narzędzi do wideorozmów ma wbudowaną opcję nagrywania rozmów).
Natomiast kandydat:
- lepiej zarządza swoim czasem i może wziąć udział w większej ilości spotkań dziennie;
- czuje się swobodniej i ma więcej czasu na przygotowanie się do rozmowy;
- nie ponosi kosztów dojazdu;
- może aplikować do firm spoza miejsca jego zamieszkania i dzięki temu np. zdobyć lepiej płatną lub bardziej prestiżową pracę;
- ma szansę lepiej się zaprezentować i uniknąć nieprzewidzianych wypadków, np. bycia ochlapanym, ubrudzonym itp. – jak powszechnie wiadomo takie rzeczy zawsze zdarzają się w najważniejszych dniach naszego życia 🙂
Jak przeprowadzić rekrutację online w swojej firmie
Jeśli i Twoja firma chce przejść na zdalną rekrutację, skorzystaj z poniższych wskazówek, aby pozyskiwać kandydatów skuteczniej i szybciej.
- W ogłoszeniu o pracę zawsze wyraźnie zaznacz, że rekrutacja będzie miała charakter zdalny. Od razu wyeliminujesz część kandydatów, którzy preferują metody tradycyjne, unikniesz nieporozumień oraz niepochlebnych opinii, wynikających z niedoinformowania kandydatów.
- Po dokonaniu selekcji kandydatów skontaktuj się z kandydatami, którzy przeszli do kolejnego etapu i poinformuj ich o dalszych krokach – jak mają się przygotować do dalszych rozmów oraz z jakich narzędzi będą zobligowani skorzystać w zadaniu rekrutacyjnym i w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.
- Wykorzystuj narzędzia bezpłatne oraz takie, które nie wymagają od kandydata rejestracji czy instalacji oprogramowania.
- Miej na uwadze, że jakość łącza internetowego może mieć wpływ na przebieg wykonywania zadania. Jeśli „podglądasz” w jakimś narzędziu pracę kandydata nad zadaniem, możesz widzieć opóźniony obraz. Nie skreślaj więc kandydata oceniając tempo pracy, a oceniaj wynik.
- Zadbaj o jakość rozmowy – ciszę, brak czynników rozpraszających. Kandydatowi należy się taki sam szacunek i komfort, jak gdyby przyszedł na rozmowę do Twojego biura.
- Wykorzystaj Applicant Tracking System, system rekrutacyjny ATS – system do śledzenia kandydatów w procesie rekrutacji. Jeśli w Twojej firmie wdrożony jest system do zarządzania zasobami ludzkimi, być może uda Ci się kupić ATS u dostawcy oprogramowania. Jeśli nie, zainwestuj w niezależne narzędzie. ATS pomoże Ci zautomatyzować proces rekrutacji i podnieść jego wydajność. Umożliwia on m.in.:
- zaplanowanie treści ogłoszeń o pracę oraz ich publikację na wybranych portalach;
- projektowanie komunikacji z kandydatem poprzez wykorzystanie szablonów korespondencji, stworzenie terminarza korespondencji i wysyłkę autoresponderów;
- projektowanie testów przesiewowych;
- zgromadzenie danych o kandydatach w formie bazy danych, z przyporządkowaniem dokumentacji oraz korespondencji do danego kandydata;
- przegląd CV kandydatów i filtrowanie zasobów wg wybranych wyróżników;
- ocenę kandydatów w formie analiz i raportów.
- Zapewnij informację zwrotną kandydatowi – niezależnie od tego, czy zatrudnisz daną osobę, udziel jej informacji, jakie wrażenie na Tobie zrobiła. To często pomijany krok w przypadku rekrutacji tradycyjnych – unikaj go!
- Poproś kandydata o ocenę procesu – być może wskaże Ci jakiś błąd lub niepotrzebną komplikację, której doświadczył w trakcie rekrutacji. Jeśli zyskasz pozytywny komentarz, wykorzystaj go w kolejnych rekrutacjach jako jako social proof, czyli społeczny dowód słuszności.
Podsumowanie
Jeśli szukasz pracowników o konkretnych umiejętnościach, na specjalistyczne stanowiska, rozważ wdrożenie zdalnej rekrutacji w firmie. Zapewni Ci ona dostęp do szerszego grona kandydatów. Jeśli często poszukujesz pracowników, warto byś rozważył automatyzację procesu z wykorzystaniem systemu ATS, dzięki czemu oszczędzisz czas i zasoby.
Rekrutacja zdalna to wygodny i efektywny proces dla pracodawcy oraz kandydata. Podnosi komfort działania obu stron, zmniejsza stres kandydata, zwiększa bezpieczeństwo przebiegu rozmowy, przyspiesza działania rekrutera. Buduj więc swoją markę nowoczesnego pracodawcy rekrutując zdalnie. Powodzenia!
Koniecznie sprawdź także: Strategie zarządzania ryzykiem w zamówieniach publicznych!