Design Thinking to obecnie jedna z najbardziej znanych i najchętniej wybieranych metodyk rozwiązywania problemów w biznesie. Mimo tego, że najwięcej słyszy się o niej w ostatnich latach, myślenie projektowe nie jest bynajmniej współczesnym tworem – początki jego istnienia sięgają bowiem już lat 60-tych ubiegłego wieku. Design Thinking skupia się na wykorzystaniu interacyjnego, kreatywnego podejścia do rozwiązywania złożonych i skomplikowanych problemów oraz jest ściśle skoncentrowany na człowieku i jego potrzebach.
Na czym polega metoda Design Thinking?
Design Thinking jest definiowany w bardzo różny sposób. Najprościej możemy wyjaśnić go jako twórcze podejście do tworzenia nowych produktów, procesów i usług, w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Design Thinking jest metodą, która skupia się na użytkowniku docelowym – jego potrzebach, pragnieniach i oczekiwaniach. Jest to proces silnie nastawiony na empatię, który ma na celu opracowanie takich produktów i usług, które w pełni zaspokoją potrzeby ich przyszłych użytkowników. Wszystko po to, aby klienci sięgali po nie mając pewność, że to najlepszy możliwy wybór spośród wszystkich dostępnych.
Ogromne zainteresowanie myśleniem projektowym wynika z jeszcze jednego czynnika. Z metody tej korzystają z powodzeniem największe międzynarodowe firmy, które to właśnie między innymi dzięki twórczemu podejściu do rozwiązywania problemów zawdzięczają swój sukces. Do firm, które stosują Design Thinking należą m. in. Google, Samsung i Apple, których działalności ani produktów nie trzeba nikomu przedstawiać. Design Thinking to jednak metoda, która idealnie sprawdzi się jednak także w przypadku firm, działających na skalę lokalną. Jest bowiem uniwersalna, a jej tajniki przybliżają warsztaty Design Thinking, z których skorzystać mogą obecnie także polscy przedsiębiorcy.

Myślenie projektowe w praktyce, czyli jak opanować podstawy metody?
Design Thinking ma jeszcze jedną, istotną zaletę – z metody tej z powodzeniem mogą korzystać wszystkie osoby, w tym także takie, które nie posiadają w tym zakresie specjalistycznego wykształcenia. Myślenia projektowego można nauczyć się na specjalnych warsztatach, w których wziąć udział mogą wszystkie zainteresowane osoby z rożnych branż oraz o różnym wykształceniu i przygotowaniu zawodowym. Warsztaty Design Thinking to spotkania, podczas których grupa uczy się rozumieć proces, poznaje poszczególne etapy myślenia projektowego oraz wdraża zdobytą wiedzę w praktykę, pracując nad produktem lub usługą, w oparciu o metodykę Design Thinking.
Design Thinking świetnie łączy myślenie kreatywne z myśleniem analitycznym oraz pozwala uwolnić drzemiący w każdej osobie twórczy potencjał. Przejście przez wszystkie etapy procesu pozwala poznać potrzeby użytkowników, zdefiniować problem i określić kierunek działania, mający na celu jego rozwiązanie, wygenerować liczne pomysły, a także stworzyć prototypy rozwiązań, które następnie będą testowane pod kątem ich realnej przydatności dla użytkownika.
Koniecznie sprawdź także: Strategie zarządzania ryzykiem w zamówieniach publicznych!