Zapewnienie odpowiednich warunków w biurze to nie tylko kwestia spełnienia restrykcyjnych norm i przepisów, ale także sposób na lepszą kondycję pracowników, co przekłada się na efektywniejszą pracę. Jednym z kluczowych czynników, wpływających na wydajność zawodową, jest zadbanie o prawidłową wentylację w biurze. Jakie rozwiązanie najlepiej wybrać i dlaczego jest to tak istotne? O tym napiszemy w dalszej części tekstu.
Dobra wentylacja w biurze – dlaczego jest tak ważna?
Dobre samopoczucie pracowników to nie tylko sposób na poprawę atmosfery w firmie. Zadbanie o właściwe warunki w miejscu pracy (w tym wykonanie odpowiedniej wentylacji) przekłada się bowiem na szereg korzyści dla biznesu.
Przede wszystkim w pomieszczeniach, w których jest stały dostęp do świeżego powietrza, lepiej się pracuje. Efektywność działania jest wysoka, nie ma problemów z koncentracją. Nie pojawia się też tak często dyskomfort, ból głowy i nadmierne zmęczenie, wywołane w dużej mierze przez niedobór tlenu. Oznacza to dokładniejsze, skuteczniejsze realizowanie wszystkich obowiązków, co przekłada się oczywiście na formę całego przedsiębiorstwa.
Równocześnie wydajny system wentylacji pozwala pracownikom zachować zdrowie i zmniejsza ryzyko pojawienia się chorób górnych dróg oddechowych.
Co daje dobra wentylacja do biura?
Dzięki wydajnym systemom wentylacyjnym usuwa się z wnętrz biurowych ciepłe, zanieczyszczone powietrze z wysoką zawartością dwutlenku węgla. Na jego miejsce dostarcza się świeże powietrze, o odpowiednim poziomie tlenu, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania.
Przy pomocy wentylacji zapewnia się w pomieszczeniach wysokiej jakości powietrze, wolne od drobnoustrojów i zanieczyszczeń (dzięki systemom filtracji), a także o odpowiedniej wilgotności, co przekłada się na dobre samopoczucie pracowników.
Przepisy i normy prawne a wentylacja w biurach
Warto również pamiętać o tym, że kwestie wentylacji w miejscu pracy precyzyjnie regulują przepisy BHP, a zwłaszcza rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Dokument ten jasno określa, że wentylacja w miejscu pracy ma zapewniać odpowiednią jakość powietrza, pod względem wielkości wymiany, temperatury, czystości i wilgotności. Dodatkowo przepisy precyzują konieczność regularnego przeprowadzania prac serwisowych i konserwacyjnych, jeśli we wnętrzu zastosowano wentylacje mechaniczne lub klimatyzacje.
Wentylacja do biura – najpopularniejsze rozwiązania
W pomieszczeniach biurowych stosuje się mocno zróżnicowane rozwiązania, zapewniające wymianę powietrza. Mogą to być podstawowe i popularne wentylacje grawitacyjne. Jeśli natomiast we wnętrzu niezbędne jest wprowadzenie kontrolowanej wymiany powietrza oraz nie ma możliwości otwierania okien, stosuje się wentylacje mechaniczne.
Ciekawym rozwiązaniem bywają praktyczne rekuperatory, czyli elementy podłączone do systemu wymiany powietrza, dostarczające świeże powietrze z zewnątrz, które filtruje się, oczyszcza i nawilża. Dodatkowo urządzenie pozwala na odzyskanie części ciepła z nagrzanego powietrza odprowadzanego z biurowych wnętrz. W efekcie zapewnia się wydajną wymianę powietrza, a także obniża się koszty związane z ogrzewaniem budynku.
Wybór konkretnego typu wentylacji do biura zależy nie tylko od samych wnętrz biurowych oraz liczby korzystających z nich osób, ale także od szeregu dodatkowych czynników, w tym:
- izolacji budynku,
- jego usytuowania,
- układu okien, drzwi i innych przeszkleń,
- czynników atmosferycznych.
W zależności od nich dopasowuje się odpowiednią wentylację, która zapewnia komfortowe warunki we wnętrzach.
O czym jeszcze pamiętać, by zapewnić czyste powietrze w biurze?
Jeśli pragnie się zadbać o dobre warunki i czyste powietrze w biurze, warto również zatroszczyć się o utrzymanie czystości w każdym pomieszczeniu. Ograniczenie kurzu, pyłu i drobnoustrojów pozwala utrzymać lepszą jakość powietrza. Regularne prace serwisowo-porządkowe dotyczą też samej wentylacji i klimatyzacji, w których mogą rozwijać się szkodliwe grzyby.
Dodatkowo warto pomyśleć o wprowadzeniu do wnętrza roślin, które nie tylko pochłaniają dwutlenek węgla, ale także ograniczają liczbę jonów dodatnich, emitowanych przez urządzenia mechaniczne, nieustannie wykorzystywane w biurach. Dla uzyskania jeszcze lepszego efektu, można wykorzystać praktyczne oczyszczacze z funkcją jonizacji powietrza.
Dzięki zastosowaniu się do tych kilku rad, udaje się znacząco poprawić jakość powietrza w biurowych wnętrzach, co przekłada się na szereg korzyści nie tylko dla pracowników, ale tak naprawdę dla całej firmy.
***