Biznes Forum - forum biznesowe i finansowe - pomysły na biznes 24h!
  • Home
  • Forum
  • Biznes
  • Finanse
  • Pomysły na biznes
  • Spółki
  • Marketing
  • Kontakt
  • Home
  • Forum
  • Biznes
  • Finanse
  • Pomysły na biznes
  • Spółki
  • Marketing
  • Kontakt
No Result
View All Result
Biznes Forum - forum biznesowe i finansowe - pomysły na biznes 24h!
No Result
View All Result

Greenwashing – definicja pojęcia, zastosowanie, przykłady

0
Greenwashing - definicja pojęcia, zastosowanie, przykłady

Greenwashing - definicja pojęcia, zastosowanie, przykłady. Zdjęcie - pixabay.com

W ostatnim czasie coraz więcej firm stara się przekonać konsumentów, że działają w sposób ekologiczny. Niestety, często jest to tylko zabieg marketingowy, który nazywamy greenwashingiem. Polega on na podkreślaniu ekologicznych aspektów produktu lub usługi, które w rzeczywistości nie mają takiego charakteru. Warto zatem wiedzieć, jakie są najczęstsze przykłady greenwashingu, by mieć świadomość, kiedy firma może nas oszukiwać.

Czym jest greenwashing? Definicja pojęcia

„Greenwashing” to słowo stworzone w roku 1986 przez brytyjskiego dziennikarza Johna Pilgera. Jest ono połączeniem dwóch angielskich słów – „green” i „whitewash”. Oznacza więc ukrywanie informacji lub zamaskowanie prawdy w taki sposób, aby wyglądało na to, że dana firma, produkt lub usługa mają duży wpływ na środowisko naturalne. Celem greenwashingu jest zagłuszanie konsumentów negatywnymi informacjami o danej marce i skupienie się na tym, co pozytywnego można powiedzieć o niej. Powoduje to, że konsumenci mają wrażenie, że dana firma ma dobre intencje wobec środowiska i jest ekologiczna, choć tak naprawdę może być zupełnie inaczej.

Greenwashing jest coraz częstszym zjawiskiem w dzisiejszych czasach ze względu na rosnącą świadomość społeczną dotyczącą ochrony środowiska. Firmy coraz częściej starają się udawać eko-friendly, aby przyciągnąć nowych klientów i utrzymać lojalność tych już obecnych. Jednak niestety niewiele z nich faktycznie ma dobre intencje wobec środowiska – chodzi im głównie o zyski. Dlatego też tak ważne jest, abyśmy jako konsumenci byli świadomi tego zjawiska i potrafili odróżnić prawdziwe eko-friendly marki od tych udających. Bardzo często do greenwashingu firmy wykorzystują symboliki zielonej barwy, zwierząt oraz roślinności. Przykładem może być reklama samochodu, która przedstawia go jako czysty i przyjazny środowisku, a tak naprawdę ma bardzo duży wpływ na zanieczyszczenie powietrza. Innym przykładem jest fast food, który często oferuje „zdrową” i „ekologiczną” alternatywę dla swoich tradycyjnych produktów, choć tak naprawdę niewiele ma on wspólnego z ochroną środowiska.

Dlaczego firmy stosują greenwashing?

Coraz więcej firm i marek próbuje nas przekonać, że ich produkty są ekologiczne i przyjazne dla środowiska. Niestety, często jest to tylko chwyt marketingowy, który nazywamy greenwashingiem. Dlaczego firmy stosują takie praktyki? Po pierwsze, konsumenci coraz bardziej świadomi ekologicznych aspektów produktów i usług. Dlatego też firmy starają się podnieść swoje wyniki sprzedaży poprzez udawanie, że ich oferta jest bardziej ekologiczna niż jest w rzeczywistości. Ponadto, wiele firm uważa, że dzięki takim praktykom mogą uniknąć prawdziwego zmiany produktów lub procesu ich tworzenia na bardziej ekologiczny. Takie działania mogłyby być bowiem bardzo kosztowne i czasochłonne.

Stosowanie greenwashingu pozwala im więc zaoszczędzić pieniądze. Niestety, takie praktyki są często krzywdzące dla konsumentów oraz środowiska naturalnego. Kupujemy bowiem produkt, który jest udawanym eko-produktem, a tak naprawdę ma on mały lub żaden wpływ na poprawę stanu środowiska. Pamiętajmy więc o tym, aby zawsze dokładnie sprawdzać informacje o produktach przed ich zakupem!

Przykłady greenwashingu

Przykładem takiego działania może być firma samochodowa, która oferuje swoim klientom samochody hybrydowe lub elektryczne, podczas gdy ich fabryki produkują auta o bardzo dużym zużyciu paliwa i emitują duże ilości dwutlenku węgla do atmosfery. Innym przykładem jest firma telekomunikacyjna, która oferuje usługi „zielonej energii”, ale samodzielnie nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego zasilania dla swoich centrów danych. Tak więc, jeśli chcesz dowiedzieć się, czy twoja ulubiona marka naprawdę dba o środowisko, musisz dokładnie sprawdzić fakty. Nie sugeruj się tylko hasłami reklamowymi i sloganami.

Jak rozpoznać Greenwashing?

Po pierwsze, spójrz na to, co firma mówi o swoich produktach. Czy naprawdę mówi o tym, że są one ekologiczne? A może po prostu używa słów takich jak „naturalny” lub „bio”? Jeśli tak, to może być oznaką greenwashingu.

Po drugie, zwróć uwagę na to, jak firma promuje swoje produkty. Czy korzysta ze zdjęć przedstawiających piękną przyrodę? A może raczej skupia się na tym, że ich produkt jest tani lub wygodny? Jeśli tak, to prawdopodobnie stosuje greenwashing.

Po trzecie, sprawdź, czy firma ma dobre opinie wśród ekspertów. Jeśli np. Greenpeace twierdzi, że dana firma jest szkodliwa dla środowiska, to z pewnością nie można jej ufać.

Pamiętaj: jeśli coś wydaje się zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe – prawdopodobnie tak jest właśnie w tym przypadku!

Powiązane wpisy:

  1. Ogłoszenia biznesowe
  2. Duży potencjał papierowych form reklamy we współczesnym świecie marketingu
  3. Employer branding – definicja pojęcia, co oznacza w świecie biznesu?
  4. EVP (Employee Value Proposition) – definicja i jakie są jego elementy?
Previous Post

Grace period – definicja pojęcia, zakres grace period

Next Post

Home office – definicja pojęcia, zalety oraz wady

Next Post
Home office - definicja pojęcia, zalety oraz wady

Home office - definicja pojęcia, zalety oraz wady

Polecane

Jak zarobić szybko pieniądze?

Jak zarobić szybko pieniądze?

W co warto zainwestować w 2022

W co zainwestować w 2022 r.?

Najczęściej komentowane

Biznes rodzinny

Biznes rodzinny

Nowy wygląd Facebooka

Nadchodzi nowy Facebook!

Losowe

FTE (Full-Time Equivalent) - definicja oraz zastosowanie pojęcia

FTE (Full-Time Equivalent) – definicja oraz zastosowanie pojęcia

Pokolenie Z - definicja pojęcia, ramy czasowe

Pokolenie Z – definicja pojęcia, ramy czasowe

Imho - rozwinięcie skrótu, definicja oraz zastosowanie

Imho – rozwinięcie skrótu, definicja oraz zastosowanie

Jak napisać dobrą umowę-zlecenie

Jak napisać dobrą umowę – zlecenie?

Day Trading - czym jest i na czym polega?

Day Trading – czym jest i na czym polega?

Tagi:

aplikator etykiet banki bezpieczeństwo biuro biznes biznesforum biznes internetowy blockchain błędy w biznesie doradca finansowy druk e-commerce etykiety finanse finanse w firmie finansowanie firma forum forum biznesowe forum finansowe gadżety biurowe internet inwestycje kredyty kryptowaluty księgowość kupię spółkę marketing oświetlenie pieniądze podatki Polski Ład pomysł na biznes pomysły na biznes praca przemysł rachunkowość rodzaje działalności gospodarczej Sklep internetowy spółka umowa zlecenie własna firma zarabianie zarabianie w internecie zus
Biznes Forum – forum biznesowe i finansowe – pomysły na biznes 24h!

Portal Biznes i Finanse - Szukasz pomysłu na biznes? Chcesz sprzedać spółkę a może szukasz wspólnika? Świetnie trafiłeś!

Kontakt z redakcją:
Krucza 50
00-025 Warszawa
mail: reklamanaportalu@gmail.com
telefon: 695 230 860

Działamy nieprzerwanie od 2008 roku

  • Home
  • Forum
  • Kontakt
  • Polityka Cookies
  • Spółki
  • Marketing
  • Biznes
  • Finanse
  • Pomysły na biznes

Ostatnie wpisy

  • Blog dla mężczyzn: zdobądź więcej od życia
  • Czym charakteryzuje się zwolnienie z podatku budowlanego – Freistellung?
  • Platforma obrotu UTP – czym jest? Definicja pojęcia

Copyright © 2008 - 2019 Portal Biznesowy - BIF24 | Projekt i realizacja: Adwave - marketing internetowy.

No Result
View All Result
  • Home
  • Forum
  • Biznes
  • Finanse
  • Pomysły na biznes
  • Spółki
  • Marketing
  • Kontakt

Copyright © 2008 - 2019 Portal Biznesowy - BIF24 | Projekt i realizacja: Adwave - marketing internetowy.

Ta strona używa plików cookies. Przeglądając dalej tą stronę zgadzasz się na korzystanie z tych plików. Odwiedź naszą stronę dotyczącą polityki cookies aby dowiedzieć się więcej.