Prowadzenie sklepu internetowego wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy dotyczącej zarówno branży e-commerce, jak i marketingu internetowego. Nie bez znaczenia jest także sam asortyment, no i oczywiście pieniądze. Jeśli tych ostatnich nie posiadamy zbyt wiele, warto zainteresować się dropshippingiem, modelem, który pozwoli na stosunkowo szynki start e-biznesu bez konieczności inwestowania w towar. Co to jest dropshipping? Na czym polega? Czy warto się decydować? Jakie ryzyka się z nim wiążą?
Co to jest dropshipping?
Mimo że wiele osób do dziś uważa, że dropshipping jest modelem sprzedaży, to nie ma w tym nawet źdźbła prawdy. Zgodnie z definicją dropshipping jest modelem logistycznym, nie modelem sprzedaży. Obok fulfillment dropshipping jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań stosowanych w branży e-commerce, a wykorzystują go nawet (a może i przede wszystkim) najwięksi gracze w branży.
Jak działa dropshipping?
Dropshipping jako model logistyczny polega na tym, że właściciel sklepu internetowego nawiązuje współpracę z dostawcą towarów – może to być hurtownia, importer, producent – polegającą na przeniesieniu procesu wysyłki towarów do klienta finalnego właśnie na dostawcę.
Najprościej będzie posłużyć się tutaj przykładem. Załóżmy, że prowadzisz sklep z elektroniką użytkową. Oferujesz swoim klientom telefony, komputery, telewizory, etc. Oczywistym jest, że towar ten musisz posiadać (zakupić od producenta i magazynować). Gdy klient dokona zakupu, wysyłasz do niego zakupiony towar. W przypadku stosowania dropshippingu oferowanego asortymentu nie musisz kupować “na stan”. Zawierasz jedynie umowę z dostawcą, która zobowiązuje go do wysyłki produktów bezpośrednio do Twoich klientów. Nie oznacza to jednak, że jesteś pośrednikiem pomiędzy klientem docelowym, a producentem, ponieważ to Ty jesteś sprzedawcą, nie producent czy hurtownia.
Korzyści z dropshippingu
Zalet dropshippingu jest wiele, jednak do największych korzyści płynących ze stosowania tego modelu logistycznego zaliczyć możemy:
- Brak konieczności zakupów towarów na stan, co ogranicza konieczność ponoszenia wysokich nakładów finansowych. Start e-biznesu można rozpocząć już za niewielkie pieniądze.
- Wyeliminowanie konieczności utrzymywania powierzchni magazynowej, co znacznie minimalizuje koszty prowadzenia działalności i zwiększa konkurencyjność na rynku.
- Brak konieczności zatrudniania pracowników magazynowych i osób odpowiedzialnych za wysyłkę, co skutkuje podobnymi korzyściami co te wymienione powyżej. Proces wysyłki jest przerzucony bowiem na dostawcę towarów (hurtownik, importer, producent).
- Dostęp do szerokiej gamy produktów i zwiększenie konkurencyjności e-sklepu.
- Możliwość częstej zmiany oferowanego asortymentu bez konieczności wuprzedawania towarów “po kosztach”.
- Minimalizacja ryzyka biznesowego przede wszystkim pod kątem finansowym.
- Możliwość szybkiego dostosowania się do potrzeb klientów i trendów panujących na rynku.
Wady dropshippingu
Ktoś kiedyś napisał, że to, co ma zalety, ma także wady. Trafniej ująć tego nie można, a w przypadku dropshippingu jest dokładnie tak samo. Mimo wielu zalet ten model logistyczny okraszony jest także wieloma minusami. Do największych – bez względu na asortyment – zaliczyć można:
- Ogromną konkurencję. Gdy dropshipping zawitał do Polski w ciągu kilku lat, jak grzyby po deszczu rosła ilość hurtowni specjalizujących się w logistyce dropshipping, które zachęcały świeżych przedsiębiorców do startu z własnym sklepem internetowym. Jak nie trudno się domyślić, po jakimś czasie dany asortyment oferowało już kilkaset sklepów internetowych i realnie zarabiała jedynie hurtownia.
- Uzależnienie od dostawy. Sklepy internetowe bazujące wyłącznie na dropshippingu, a co gorsza współpracujące np. tylko z jednym dostawcą, stają się całkowicie uzależnione od hurtowni czy importera. Jeśli coś pójdzie nie tak, jeśli dostawca zbankrutuje lub choćby wypowie umowę współpracy, e-sklep z dnia na dzień zostaje zamknięty lub w pośpiechu trzeba szukać nowego dostawcy. W przypadku niektórych produktów może być to niemożliwe.
- Ryzyko. Źle przygotowana umowa współpracy – np. pozbawiona zapisów o karach za niewywiązanie się przez dostawcę z wysyłki towarów – może nieść ryzyko narażenia właściciela sklepu na konsekwencje prawne przed jego klientami.
Sklep dropshipping – jak założyć?
Osoby planujące dopiero start własnego e-sklepu oraz rozważające wdrożenie dropshippingu mają aktualnie znacznie większe możliwości niż e-przedsiębiorcy jeszcze kilka lat temu. Większość zarówno platform e-commerce, jak i oprogramowań typu Open Source przygotowało narzędzia, które umożliwiają integrację sklepu internetowego z bazą produktową dostawcy. Dzięki temu połączeniu mamy pewność, że oferowany przez nasz sklep asortyment pokrywa się z bazą ofertową hurtowni czy importera, co znacznie minimalizuje ryzyko braku towaru, gdy klient dokona zamówienia. Ten czynnik powinien zostać ujęty w “wadach dropshippingu”, jednak celowo nie wymieniliśmy go wcześniej. Warto w tym miejscu zauważyć, że powinien on być wyznacznikiem ewentualnej współpracy z dostawcą. To od aktualizacji stanów magazynowych zależy bowiem w dużej mierze sukces naszego przedsięwzięcia.