Otwarcie restauracji to szansa na ogromny sukces albo porażkę. Jak w każdym biznesie – jednak w przypadku restauracji bardzo łatwo jest zawieźć oczekiwania klienta, a tym samym stracić możliwość rozwoju. Podpowiemy, co robić aby Wasz kulinarny sen spełnił najśmielsze oczekiwania. Zapraszamy do lektury.
Otwarcie restauracji – potrzebujesz pieniędzy i pomysłu
Restauracja to taki biznes, który wymaga dużego kapitału. Samo jej otwarcie to koszt 350-400 tys. zł lub więcej – w zależności od tego, co planujesz robić. Skąd wziąć takie pieniądze? Masz kilka możliwości:
- Dotacja z UE do 40 tysięcy złotych,
- dotacja z Urzędu Pracy do 25 tysięcy złotych,
- kredyt na otwarcie firmy – w zależności od banku, kwota będzie się różnić – ale mówimy tutaj o kwocie ok. 350 tys. zł.
Pieniądze są ważne, ale jeśli nie wiesz nic o gastronomii – nie odniesiesz sukcesu. Wielu początkujących restauratorów popełnia ten błąd. Jeśli uważasz, że zainwestowanie pieniędzy w ładny lokal i dobrego szefa kuchni, to wszystko – to się mylisz. Jako właściciel musisz znać swoją branżę. Jeśli nie posiadasz wykształcenia gastronomicznego udaj się na szkolenie gastronomiczne. Następnie – zajmij się poszerzeniem wiedzy w zakresie zarządzaniem ludźmi. Ponadto dokonaj analizy rynku. Sprawdź, czego w Twoim mieście brakuje, jakie są preferencje kulinarne lokalnej społeczności – oraz co może przyciągnąć turystów. Zaplanuj kampanię promocyjną – reklama, to dźwignia handlu (i usług również). W kolejnych punktach skupimy się szczegółowo na działaniach, które powinieneś wykonać, aby Twoja restauracja miała szansę na rozwój.
Otwarcie restauracji – menu
Menu w restauracji to oczywiście fundament działania lokalu gastronomicznego. Zastanów się, jaką kuchnię zamierzasz prowadzić. Masz do dyspozycji stworzenie czegoś innowacyjnego lub tradycyjnego, ale głównie chodzi o to, aby Twoja oferta różniła się od konkurencji. Jeśli jednak zamierzasz otworzyć np. pizzerię a takich miejsc w Twoim mieście jest już dużo – musisz się czymś wyróżniać. Dobrze wykonana karta menu musi być czytelna – nie przesadzaj z ofertą, czasem lepiej mniej niż więcej, a wraz z rozwojem działalności, będziesz mógł powiększać ilość serwowanych dań. Zdecyduj się też na ciekawe nazwy potraw, które będą przykuwać wzrok i pobudzać wyobraźnie – a przy okazji działać na kubki smakowe. Nie wykluczaj dań wegetariańskich. Wielu restauratorów zapomina, że coraz więcej osób decyduje się na dietę bezmięsną. Jeśli więc jedynym Twoim wege daniem będzie sałatka – możesz stracić wielu klientów. Zdecyduj się na co najmniej 3 dania wegetariańskie lub z opcją wegetariańską, z pewnością na tym nie stracisz. Zadbaj też o oprawę graficzną karty – powinna być czytelna, w odpowiedniej czcionce – nie wybieraj niczego zbyt fantazyjnego, bo Twoi kelnerzy będą musieli pomagać klientom w odczytywaniu karty.
Szef kuchni – siła napędowa restauracji
Coś tam wiesz o gotowaniu? Chcesz zaoszczędzić na personelu i postanawiasz sam przygotowywać dania albo prosisz o pomoc mamę, która może i smacznie gotuje, ale jednak niewiele wie o gotowaniu w restauracji? Zapomnij o tym. Potrzebujesz profesjonalnego szefa kuchni – z wykształceniem, doświadczeniem, lubiącym się rozwijać i posiadającym inwencję twórczą. Twój kreatywny szef kuchni, może być prawdziwym skarbem restauracji i jej wizytówką. Jakość potraw, ich przygotowanie, wygląd, smak – to elementy, które składają się na Twój sukces.
Otwarcie restauracji – przyciągnij ceną, zatrzymaj smakiem
Atrakcyjna cena to podstawa – przynajmniej na początku Twojej działalności. Jeśli odniesiesz sukces, a Twoja restauracja stanie się prestiżowa – podniesienie cen to nawet dobry pomysł. Na początek jednak pamiętaj, że cena powinna być adekwatna do serwowanych dań – i możliwości Twoich gości. Wykwintne i drogie dania w małej mieścinie, to świetny pomysł na szybkie zamknięcie lokalu. Klienci muszą posmakować Twojej kuchni, aby chcieć do niej powracać – i za nią płacić.
Atrakcyjny wygląd i czystość
Każdy z nas lubi jeść w ładnym otoczeniu – jeśli więc wnętrze Twojej restauracji będzie czyste, ciekawe i nietuzinkowe klienci, chętniej będą tutaj przychodzić. Skup się nie tylko na powierzchownej estetyce, ale na szczegółach i detalach. Subtelne dekoracje tematyczne lub stare, ale ładne przedmioty nawiązujące do kuchni lub klimatu w jakim prowadzisz swoją restaurację, będą bardzo przyjemnym akcentem.
Wysokiej jakości obsługa
Praca kelnera to nie jest łatwe zajęcie – klienci bywają różni, ale jednak mają prawo wymagać od kelnera czujności i aktywności. Dlatego Twoja obsługa powinna interesować się klientem, ale też nie być zbyt nachalna. Kelner ma bezpośredni kontakt z gośćmi restauracji, powinien więc charakteryzować się kulturą osobistą, komunikatywnością i znajomością dań z karty. Powinien również zwracać uwagę na klienta – kiedy się pojawi w restauracji, klient nie powinien czekać zbyt długo na kartę i złożenie zamówienia. W przepełnionych lokalach, oczywiście jest to w jakiś sposób zrozumiałe. Jeśli jednak tego dnia jest sporo pustych stolików, a kelner zajęty jest swoich telefonem lub rozmową z koleżanką z pracy – to poważny błąd. Kelner to też nie niewolnik, jednak wykonywanie sumienne swojej pracy jest wpisane w jego zawód. Miła obsługa z pewnością zachęci do powrotu.
Otwarcie restauracji – reklama i obecność online
Zainwestuj w reklamę – od ulotek, poprzez reklamy online i artykuły sponsorowane na portalach internetowych. Stwórz profil restauracji w mediach społecznościowych, stań się dostępny dla klientów, wchodź z nimi w komunikację, organizuj konkursy, załóż stronę internetową – otwórz się na dostawę online. Pokaż się światu! Oczywiście reklama kosztuje – ale dobra reklama, przyniesie Tobie klientów, a klienci – pieniądze. Sam szyld nie wystarczy, aby ludzie zaczęli zauważać Twoją restaurację. Klienci lubią zerknąć do menu w internecie, zanim zdecydują się na wizytę w Twoim lokalu. Interakcja z klientami w sieci, pozwoli Tobie na zyskanie ich sympatii, ale także poznanie ich opinii oraz sugestii, co warto zmienić. Pamiętaj – warto zwrócić uwagę na to, co mówi klient. Ich pomysły mogą przynieść Tobie szansę na rozwój.
Otwarcie restauracji to intensywne działanie – wymaga pracowitości, profesjonalizmu, skupieniu się na detalach, ale przede wszystkim pasji do gotowania. Jeśli nie czujesz gastronomii, nie osiągniesz w niej sukcesu. Trudno liczyć na to, że klienci pokochają Twoją kuchnię, skoro sam jej nie kochasz. Podejrzyj, co robi konkurencja – a być może znajdziesz inspirację – Najlepsze restauracje na świecie